http://johanrakyat.blogspot.com/2010/02/buat-kolom-ads-iklan-125x125.html

Tiang masjid panas seperti bara


JAMBI - Satu peristiwa aneh berlaku di sebuah perkampungan di tengah Sumatera apabila tiang sebuah masjid dilaporkan tiba-tiba menjadi panas seperti bara api sehingga boleh membakar tangan orang yang menyentuhnya.

Kejadian itu berlaku di Masjid Jamik Nurul Ikhwah di Kampung Koto Tengah di daerah Kerinci, Jambi.

Ketua Jabatan Hubungan Masyarakat Daerah Kerinci, Julizarman berkata, satu daripada tiang masjid itu menjadi panas seperti bara api secara tiba-tiba dan telah mengarahkan orang untuk memeriksanya.

Menurutnya, kejadian aneh itu mula disedari oleh petugas masjid, Rahimi yang ketika itu sedang membersihkan masjid menjelang solat maghrib, Ahad lalu.

"Rahimi tiba-tiba menjerit ketika tapak kakinya memijak lantai masjid berhampiran tiang yang panas itu," kata Julizarman kepada Antara.

Menurut penduduk kampung, pada awalnya hanya lantai berhampiran tiang itu yang panas, tetapi hari demi hari, panas itu merebak ke satu tiang masjid, sekali gus mencetuskan kebimbangan di kalangan penduduk.

Julizarman berkata, mereka mengesyaki tiang masjid itu menjadi panas disebabkan pengeluaran wap panas bumi dari tanah ekoran pergerakan gunung berapi Kerinci yang terletak berdekatan dengan masjid itu.


"Apa pun kita tunggu keputusan penyelidikan yang dilakukan oleh Jabatan Tenaga Sumber Daya Mineral (ESDM), Kerinci," ujarnya. - AGENSI



1 ulasan: