http://johanrakyat.blogspot.com/2010/02/buat-kolom-ads-iklan-125x125.html

Kapal solar Firaun ditemui



Pekerja Mesir mengangkat batu besar dari kawasan perkuburan Raja Khufu, yang merupakan firaun kedua daripada dinasti keempat Kerajaan Purba Mesir bagi membawa keluar perahu milik raja itu yang tertimbus lebih 4,500 tahun lalu di pinggir Kaherah, semalam. 

KAHERAH 24 Jun - Ahli arkeologi Mesir dan Jepun semalam mula menggali sebuah perahu milik Raja Khufu, yang tertanam berhampiran piramid Giza lebih dari 4,500 tahun lalu.

Misi yang dikendalikan oleh Universiti Waseda, Jepun; Institut Perahu Solar Jepun dan Kementerian Antikuiti Mesir telah membuat persediaan untuk mengeluarkan perahu tersebut dari lubang yang telah digali sejak dua tahun lalu.

Projek tersebut merupakan satu daripada projek penting dalam bidang arkeologi, kata Menteri Antikuiti, Zahi Hawass.

Perahu itu merupakan satu daripada dua perahu milik Raja Khufu atau dikenali sebagai Cheops, pemerintah dinasti keempat yang membina Piramid Terhebat Giza.

Perahu solar yang ditanam bersama Firaun dipercayai mampu membawa mereka kepada kehidupan lain selepas mati.

Perahu pertama yang ditemui pada 1987 dalam sebuah lubang tanah besar yang ditutupi dengan 41 blok batu kapur, yang beratnya 16 tan setiap satu.

Semalam, saintis mengeluarkan kepingan batu yang pertama dan menjangkakan untuk mengeluarkan bahagian perahu yang diperbuat daripada kayu itu untuk menjalani proses baikpulih dan pencantuman semula. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan