http://johanrakyat.blogspot.com/2010/02/buat-kolom-ads-iklan-125x125.html

Kembar Siam Berusia 12 Tahun Enggan Di Bedah





Setiap orang tua pastinya berharap mempunyai anak yang lahir dengan sihat dan tanpa kekurangan apapun. Namun Srimati Sahu dan Raj Kumar Sahu menerima keadaan tersebut dengan lapang dada. Pasangan ini membesarkan anaknya sama seperti anak-anak yang lain. Ketika Shivanath dan Shivram Sahu 12 tahun lalu di India, bayi mereka dipecayai sebagai penjelmaan dan dikeramatkan oleh warga India.

Walaupun ada kemungkinan saudara kembar boleh dipisahkan, namun keduanya menolak. Mereka ingin selalu bersama-sama walaupun mereka semakin dewasa. Adik-beradik ini berkongsi hidup dengan menggunakan dua kaki dan empat tangan mereka Dengan keadaan seperti ini tidak bermakna mereka menyusahkan orang lain, keduanya pandai berdikari, seperti boleh mencuci pakaian dan bekas sisa makanan mereka sendiri. Menurut doktor tempatan keadaan kembar ini sihat dan bahkan menjadi pelajar terbaik di sekolahnya.

Shivanath dan Shivram dilahirkan dengan 1 perut dan dua kaki, organ lain berkeadaan normal. Bayi kembar siam ini kini sudah berusia 12 tahun. Jika salah satunya berjalan, satunya berkeadaan seperti orang tidur. Ini menjadi kebimbangan bagi orang tua Shivanath dan Shivram, jika musim hujan tiba tentu menjadi masalah.

Untuk melakukan pembedahan pemisahan, Shivram yang akan mempunyai kaki sedangkan Shivanath terpaksa menjalani hidup tanpa dua kaki. Namun tega kah kedua orang tua mereka? Ternyata ayah kembar siam ini mempunyai keyakinan sendiri bahawa anaknya adalah penjelmaan dan suatu masa nanti akan berubah dengan sendirinya. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan