http://johanrakyat.blogspot.com/2010/02/buat-kolom-ads-iklan-125x125.html

Darah dalam bangkai gajah purba ditemui

This image taken by the Yakutsk-based Northeastern Federal University, shows a researcher working near a carcass of a female mammoth found on a remote island in the Arctic Ocean.

A researcher from the Northeastern Federal University in Siberia holds a test tube with what scientists are calling 'a sample of well-preserved blood' found in a carcass of a female woolly mammoth.

MOSCOW - Sekumpulan saintis Rusia semalam mendakwa menemui darah dalam bangkai seekor gajah mammoth sekali gus meningkatkan peluang untuk mereka mengklon haiwan prasejarah tersebut.


Satu ekspedisi yang diketuai beberapa saintis Rusia menemui bangkai gajah mammoth betina dalam keadaan terpelihara di sebuah pulau terpencil di Lautan Artik pada awal bulan ini.

Ketua ekspedisi tersebut, Semyon Grigoryev berkata, haiwan itu mati sekitar usia 60 tahun kira-kira 10,000 hingga 15,000 tahun dahulu.

Menurutnya, ia merupakan kali pertama bangkai gajah betina tua ditemui.

Namun, apa yang lebih mengejutkan adalah bangkai tersebut masih terpelihara dan mempunyai darah serta tisu otot.

"Apabila kami memecahkan ais di bawah perutnya darah mengalir keluar dari organ tersebut. Darah itu berwarna gelap," kata Grigoryev yang merupakan saintis di Universiti Persekutuan Timur Laut di Yakutsk.

"Ia merupakan penemuan paling luar biasa dalam sepanjang hidup saya. Bagaimana darah itu boleh kekal dalam bentuk cecair, tisu tersebut juga merah seperti daging segar," tambahnya.

Penemuan tersebut, kata Grigoryev, memberikan harapan baharu kepada para penyelidik dalam usaha mereka menghidupkan semula haiwan berbulu itu.

"Penemuan itu memberikan peluang yang amat baik untuk menemui sel hidup yang boleh digunakan untuk mengklon gajah mammoth," katanya. - AFP




Tiada ulasan:

Catat Ulasan