http://johanrakyat.blogspot.com/2010/02/buat-kolom-ads-iklan-125x125.html

Anak ayam berkaki empat

Anak ayam berkaki empat


MUAR - Seorang warga emas tidak menyangka hobinya menternak ayam membawa penemuan unik selepas salah seekor anak ayam yang dibelikan sebulan lalu mempunyai empat kaki.

Piah Ithnin,70, dari Sungai Balang Besar di sini, hobinya pada waktu lapang itu juga mendorong dia menambah ternakan ayam dengan membeli 10 ekor anak ayam di Pekan Parit Jawa bulan lalu tanpa menyedari keunikan yang terdapat pada seekor anak ayam tersebut.

“Sepanjang lebih 50 tahun ternak ayam, ini pertama kali saya lihat anak ayam berkaki empat,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Katanya, keunikan anak ayam itu diketahui selepas diberitahu cucunya, Firdaus Johari,10 tiga hari lalu yang kebetulan sedang memberi makanan sambil bermain dengan anak ayam tersebut.

“Firdaus memang suka bermain dengan anak ayam setiap kali dia datang ke rumah ini.

“Jadi apabila dia beritahu seekor anak ayam mempunyai empat kaki membuatkan saya terkejut dan sangka ia hanyalah gurauan,” katanya.

Meskipun pada mulanya Piah enggan mempercayai kata-kata cucunya itu, tetapi melihat kesungguhan Firdaus, dia akur dan sekali lagi terkejut dengan apa yang dilihatnya itu.

Katanya, dia tertarik untuk meneliti anak ayam itu dan mendapati dua kaki yang lain terletak pada bahagian tongkeng.

“Ayam ini sama seperti anak-anak ayam yang lain, cuma lebih suka memencil berbanding anak-anak ayam yang lain.

“Walaupun anak ayam ini masih kecil, saya akan terus peliharanya dan tidak akan sembelihnya seperti ayam lain apabila besar,” katanya.

Katanya, dia tidak bercadang untuk menjual anak ayam itu walaupun mendapat tawaran harga yang tinggi kerana menganggap anak ayam berkenaan sangat unik.

“Kesemua anak ayam ini ditempatkan dalam reban khas bagi membolehkan ia membesar dengan sempurna,” katanya.
katanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan